سوالات تستی وتشریحی ازکل علوم پنجم(۱۱بخش)
پرسش هاي بخش 1 | ||||||||||||||||||
1- اكسيژن | ||||||||||||||||||
2- اتم هاي كدام دسته مواد مثل هم مي باشند؟ | ||||||||||||||||||
1- اكسيژن، ئيدروژن، الكل | ||||||||||||||||||
3- كداميك از مواد زير عنصر است ؟ | ||||||||||||||||||
1- نمك | ||||||||||||||||||
4- مواد در كدام يك از حالت هاي زير، تعداد جايي را كه اشغال مي كنند، ثابت است؟ | ||||||||||||||||||
1- گاز، مايع | ||||||||||||||||||
5- ربايش مولكولي در كداميك از مواد زير بسيار نادر است؟ | ||||||||||||||||||
1- شير
| ||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||
بو، رنگ، مزه، شکل وحجم | ||||||||||||||||||
2- جنبش مولكولي چيست؟ | ||||||||||||||||||
مولكول هاي يك ماده پيوسته در حال جنبش هستند. در مواد گازي شكل جنبش مولكول ها خيلي زياد و در مايعات نسبت به گازها كمتر است در اجسام جامد مولكول ها فقط در جاي خود مي لرزند. | ||||||||||||||||||
3- چرا چنبش مولكولي باعث نمي شود كه مواد از هم پراكنده مي شوند؟ | ||||||||||||||||||
زيرا ربايش مولكولي باعث مي شود مولكول هاي ماده يكديگر را بربايند. | ||||||||||||||||||
4- مولكول ها از چه ساخته شده اند؟ | ||||||||||||||||||
از اتم | ||||||||||||||||||
5- به چه موادي عنصر مي گوئيم؟ | ||||||||||||||||||
به موادي كه اتم هاي يكسان داشته باشند. | ||||||||||||||||||
6- به چه موادي تركيب مي گوئيم؟ | ||||||||||||||||||
به موادي كه از چند نوع اتم درست شده اند | ||||||||||||||||||
7- كدام نوع از مواد شكلشان تغيير مي كند؟ | ||||||||||||||||||
گاز و مايع | ||||||||||||||||||
سؤالات تشريحي | ||||||||||||||||||
از مولكول ساخته شده اند و به حالت هاي جامد، مايع و گاز هستند. | ||||||||||||||||||
2- تركيب چيست؟ | ||||||||||||||||||
وقتي اتم هاي تشكيل دهنده ي ماده اي يكسان نباشد به آن ماده تركيب مي گوئيم. | ||||||||||||||||||
3- از مواد زير كدام تركيب و كدام عنصر است؟ | ||||||||||||||||||
آب: تركيب | ||||||||||||||||||
4- مواد در چه خواصي مشترك هستند؟ | ||||||||||||||||||
همه مواد وزن، حجم و جرم دارند. | ||||||||||||||||||
5- در چه صورت ماده تغيير فيزيكي پيدا مي كند؟ | ||||||||||||||||||
در صورتي كه مولكول هايش تغيير نكند و به ماده ديگري تبديل نشود. | ||||||||||||||||||
6- عنصر در اثر تغيير دما تغيير فيزيكي پيدا مي كند يا تغيير شيميايي؟ | ||||||||||||||||||
تغيير فيزيكي پيدا مي كند. يعني به ماده ديگري تبديل نمي شود فقط تغيير حالت مي دهد. | ||||||||||||||||||
7- وقتي غذا فاسد مي شود چگونه تغييري در آن ايجاد مي شود؟ | ||||||||||||||||||
تغيير شيميايي ايجاد مي شود. | ||||||||||||||||||
8- وقتي شير فاسد مي شود و مي برد چه تغييري صورت مي گيرد؟ | ||||||||||||||||||
تغيير شيميايي پيدا مي كند | ||||||||||||||||||
9- اكسيد آهن چيست؟ | ||||||||||||||||||
تركيبي است از اكسيژن و آهن كه به آن زنگ آهن هم مي گوئيم و به رنگ قهوه اي است و به محكم بودن آهن نيست. | ||||||||||||||||||
10- فرق آهن و اكسيد آهن چيست؟ | ||||||||||||||||||
آهن عنصر است و اكسيد آهن تركيب. آهن خاكستري رنگ استولي اكسيد آهن قهوه اي و محكم است. | ||||||||||||||||||
بخش سوم ماشینها سؤالات تشريحي | ||||||||||||||||||
وقتي كه به آن نيرويي وارد شود. | ||||||||||||||||||
2- ماشين چيست؟ | ||||||||||||||||||
به وسايلي كه انجام دادن كارها را براي ما آسان مي كند ماشين گفته مي شود. | ||||||||||||||||||
3- اهرم چيست و از چه قسمت هايي ساخته شده است؟ | ||||||||||||||||||
ميله اي است كه از آن براي بالا بردن اجسام استفاده مي شود. تكيه گاه قسمتي كه بر آن نيرو وارد مي كنيم. قسمتي كه اهرم بر جسم نيرو وارد مي كند. | ||||||||||||||||||
4- كدام قسمت از بدن ما مانند اهرم كار مي كند؟ | ||||||||||||||||||
بازوها هنگام برداشتن بار سنگين، استخوان هاي پا هنگامي كه با پا در توپ حركت ايجاد مي كنيم. در تمام اين حركات مفصل ها مثل تكيه گاه اهرم هستند و استخوان ها مثل ميله هاي اهرم عمل مي كنند. | ||||||||||||||||||
5- سطح شيب دار چگونه حركت دادن اجسام را آسان مي كند؟ | ||||||||||||||||||
به وسيله نيروي كشش زمين اجسام سنگين را به طرف پائين مي كشد. | ||||||||||||||||||
6- ماشين هاي ساده را نام ببريد؟ | ||||||||||||||||||
قرقره ها، اهرم ها و سطح شيب دار. | ||||||||||||||||||
7- در ساختمان ماشين هاي پيچيده چه چيزهايي استفاده مي شود؟ | ||||||||||||||||||
از چرخ دنده ها و قطعه هاي گوناگون فلزي و ماشين هاي ساده. | ||||||||||||||||||
8- موتورهاي الكتريكي را شرح دهيد؟ | ||||||||||||||||||
وسيله اي است كه با جريان برق كار مي كند و انرژي الكتريكي را به حركت تبديل مي كند. | ||||||||||||||||||
9- در چه صورت مي توانيم موتور الكتريكي قوي تري بسازيم؟ | ||||||||||||||||||
هر چه تعداد سيم پيچ ها بيشتر باشد، موتور الكتريكي قوي تري درست مي شود. | ||||||||||||||||||
پرسش هاي بخش 4 | ||||||||||||||||||
1- شمع، چراغ نفتي، ستارگان | ||||||||||||||||||
2- كداميك شبيه عدسي كار مي كنند؟ | ||||||||||||||||||
1- آينه هاي محدب | ||||||||||||||||||
3- تجزيه نور يعني؟ | ||||||||||||||||||
1- مولكول هاي آن را از هم جدا كنيم. | ||||||||||||||||||
4- چگونه مي توانيم رنگ هاي مختلف نور را ببينيم؟ | ||||||||||||||||||
1- به وسيله عدسي | ||||||||||||||||||
5- كداميك از اجسام زير شبيه عدسي عمل مي كند؟ | ||||||||||||||||||
1- تنگ شيشه اي آب
| ||||||||||||||||||
سؤالات تشريحي | ||||||||||||||||||
به وسيله نور | ||||||||||||||||||
2- در چه صورت بازتابش نور تصوير ايجاد مي كند؟ | ||||||||||||||||||
در صورتي كه نور بازتابش شده به چشم ما برسد، تصوير درست مي شود. | ||||||||||||||||||
3- آيا زمين و ماه نيز چشمه هاي نور هستند؟ | ||||||||||||||||||
خير | ||||||||||||||||||
4- آيا مقدار نور چشمه هاي طبيعي را مي توانيم به دلخواه كم يا زياد كنيم؟ | ||||||||||||||||||
خير، نمي توانيم ولي با استفاده از وسايلي مانند عينك آفتابي، پرده و سايبان مي توانيم خود را از بازتابش شديد نور در امان نگه داريم. | ||||||||||||||||||
5- ذره بين چيست؟ كانون عدسي كجاست؟ | ||||||||||||||||||
ذره بين شيشه اي است كه به شكل عدسي ساخته مي شود و موجب ديدن چيزهاي دور و نزديك مي شود . | ||||||||||||||||||
6- نور پس از گذشتن از شيشه و آب چه تغييري مي كند؟ | ||||||||||||||||||
مي شكند و تجزيه مي شود. | ||||||||||||||||||
7- در چه وسايلي از عدسي استفاده مي شود؟ | ||||||||||||||||||
دوربين، ميكروسكوپ، تلسكوپ، دوربين عكاسي و عينك طبي. | ||||||||||||||||||
8- نور سفيد به چه رنگ هايي تجزيه مي شود؟ | ||||||||||||||||||
قرمز، نارنجي، سبز، زرد، آبي، نيلي، بنفش | ||||||||||||||||||
9- بين كوره آفتابي و ذره بين چه شباهت هايي وجود دارد؟ | ||||||||||||||||||
هر دو نور خورشيد را به صورت انرژي گرمايي ذخيره مي كنند. | ||||||||||||||||||
پرسش هاي بخش 5 | ||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||
سؤالات تشريحي | ||||||||||||||||||
وقتي آب رودخانه ها به دريا ها و درياچه ها مي ريزند مقداري گل و لاي و شن و ماسه با خود به درياها مي برند. موادي كه وارد دريا مي شوند بر اثر سنگيني به ته دريا مي روند و بر اثر فشار و سنگيني لايه هاي جديد لايه هاي قديمي محكم مي شوند و تبديل به سنگ مي شوند. | ||||||||||||||||||
2- معمولاً در سنگ هاي رسوبي لايه هاي قديمي تر در كجا قرار مي گيرند؟ | ||||||||||||||||||
در زير قرار مي گيرند. | ||||||||||||||||||
3- فسيل يا سنگواره چيست و چگونه تشكيل مي شود؟ | ||||||||||||||||||
هنگامي كه جانداران در بين لايه هاي شن و ماسه مدفون مي شود در طي ساليان دراز قسمت هاي نرم بدن مي پوسد و اثر قسمت هاي سخت بر روي سنگ ها باقي مي ماند؛ به اين آثار باقيمانده از جانداران فسيل يا سنگواره گفته مي شود. | ||||||||||||||||||
4- از موجودات ساكن در آب بيشتر فسيل مي ماند يا از موجودات ساكن در خشكي؟ | ||||||||||||||||||
از موجودات ساكن در آب | ||||||||||||||||||
5- از سنگواره ها چه استفاده اي مي شود؟ | ||||||||||||||||||
براي شناسايي تاريخچه هر ناحيه، سنگواره آن ناحيه را مورد بررسي قرار مي دهند. | ||||||||||||||||||
6- از سنگواره اي كه اثر صدف جانوران را نشان مي دهد چه مي فهميم؟ | ||||||||||||||||||
مي فهميم كه در آن ناحيه در زمان هاي دور دريا بوده است. | ||||||||||||||||||
7- زندگي موجودات زنده ابتدا از كجا آغاز شد؟ | ||||||||||||||||||
ابتدا از درياها آغاز شد. | ||||||||||||||||||
8- از چه زماني جانوران بر خشكي ها ظاهر شدند؟ | ||||||||||||||||||
از زماني كه گياهان توانستند در خشكي زندگي كنند. جانوران نيز در خشكي فراوان شدند. | ||||||||||||||||||
9- بعد از نابودي خزندگان چه جانوراني زياد شدند؟ | ||||||||||||||||||
پرسش هاي بخش 6 | ||||||||||||||||||
1- خاك از خرد شدن سنگ ها ايجاد مي شود. | ||||||||||||||||||
سؤالات تشريحي | ||||||||||||||||||
وقتي سنگ ها در اثر گرما و سرما تغيير حجم دهند شكاف برداشته و خرد مي شوند. خرد شدن سنگ ها به تدريج ادامه پيدا مي كند و به خاك تبديل مي شود. سنگ ها بر اثر ساييده شدن در رودخانه نيز تبديل به خاك مي شوند. | ||||||||||||||||||
2- آيا نوع سنگ در تعداد خاكي كه تشكيل مي شود تأثير دارد؟ | ||||||||||||||||||
بله، سنگ هاي نرم، خاك بيشتري توليد مي كنند. | ||||||||||||||||||
3- آب در چه نوع خاكي سريع تر نفوذ مي كند؟ | ||||||||||||||||||
در خاك هاي شني و ماسه اي سريع تر نفوذ مي كند. | ||||||||||||||||||
4- گياخاك چيست؟ | ||||||||||||||||||
بقاياي گياهان و جانوران كه بر روي خاك قرار مي گيرند به تدريج پوسيده شده و مواد مفيدي به خاك اضافه مي كنند. اين مواد براي كشاورزي لازم است. | ||||||||||||||||||
5- چرا خاك مزرعه بهتر از خاك جاده و بيابان است؟ | ||||||||||||||||||
زيرا محتواي بقاياي پوسيده شده گياهان و جانوران است. | ||||||||||||||||||
6- خاك كدام قسمت براي كشاورزي مناسب تر است؟ | ||||||||||||||||||
خاك قسمت رويي | ||||||||||||||||||
7- براي تقويت خاك چه مي كنند؟ | ||||||||||||||||||
به خاك كود اضافه مي كنند. | ||||||||||||||||||
8- چرا افزايش جمعيت موجب كم شدن زمين هاي كشاورزي مي شود؟ | ||||||||||||||||||
زيرا زمين هاي كشاورزي براي سكونت شهرنشينان به آپارتمان و مناطق مسكوني و شهرك تبديل مي شود و زمين هاي كشاورزي كم مي شود. | ||||||||||||||||||
9- چرا خاك ضعيف مي شود؟ | ||||||||||||||||||
براي اينكه مواد مفيد خاك توسط گياه جذب مي شود و خاك مواد غذايي خود را از دست مي دهد. | ||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||
پرسش هاي بخش 7 | ||||||||||||||||||
1- گوشته | ||||||||||||||||||
2- منابع معدني را در كدام لايه زمين مي توان يافت؟ | ||||||||||||||||||
1- پوسته | ||||||||||||||||||
3- كدام لايه زمين از مواد نيمه جامد تشكيل يافته است؟ | ||||||||||||||||||
1- پوسته | ||||||||||||||||||
4- هر دو قسمت از آهن و نيكل ساخته شده اند؟ | ||||||||||||||||||
1- پوسته
| ||||||||||||||||||
سؤالات تشريحي | ||||||||||||||||||
براي رسيدن به آب و نفت در زمين چاه مي كنند. | ||||||||||||||||||
2- مواد كافي، نفت، آب و ذغال سنگ در كدام قسمت زمين قرار دارند؟ | ||||||||||||||||||
در قسمت پوسته | ||||||||||||||||||
3- پوسته زمين با گوشته چه تفاوتي دارد؟ | ||||||||||||||||||
پوسته نازك تر است و گوشته گرماي بسيار زيادتري از پوسته دارد. سنگ ها در گوشته به حالت مذاب و خميري هستند. | ||||||||||||||||||
4- هسته در كدام قسمت زمين است؟ جنس آن از چيست؟ | ||||||||||||||||||
در قسمت مركزي زمين و جنس آن از آهن و نيكل است. | ||||||||||||||||||
5- آتشفشان ها چگونه ايجاد مي شوند؟ | ||||||||||||||||||
وقتي گرماي مواد مذاب زمين زياد شود حجم بيشتري پيدا مي كنند. ناگزير براي خروج از زمين از قسمت هايي كه احتمالاً پوسته نازك تر است، خارج مي شوند. | ||||||||||||||||||
6- ازدهانه آتشفشان ها چه چيزهايي خارج مي شود؟ | ||||||||||||||||||
مواد مذاب، جامد، گاز، گاهي مواد جامد آن قدر ريز هستند كه به آنها خاكستر مي گويند. گازها نيز ممكن است سمي و كشنده باشند. | ||||||||||||||||||
7- زمين لرزه چگونه ايجاد مي شود؟ | ||||||||||||||||||
وقتي در بين سنگ هاي زمين شكاف ايجاد مي شود، سنگ ها به يكديگر ساييده مي شوند و در اثر اين ساييدگي مايه دروني زمين لرزش پيدا مي كند و به صورت حركت موجي، درون زمين مسيري را مي پيمايد و در نتيجه موجب لرزش زمين و شكستگي پوسته زمين و زمين لرزه مي شود. | ||||||||||||||||||
8- زمين لرزه در چه جاهائي خرابي بيشتري به بار مي آورد؟ | ||||||||||||||||||
در جايي كه خانه ها گلي و سست باشند. | ||||||||||||||||||
پرسش هاي بخش 8 | ||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||
پرسش هاي بخش 9 | ||||||||||||||||||
1- فلج اطفال، هاري، آبله | ||||||||||||||||||
2- كداميك از موارد زير، كار مبارزه با باكتري ها را بر عهده دارند؟ | ||||||||||||||||||
1- گلبول قرمز | ||||||||||||||||||
3- ميكروب پس از گذشتن از اولين موردهاي دفاعي بدن با كدام قسمت زير از بين مي رود؟ | ||||||||||||||||||
1- مايع مخاطي | ||||||||||||||||||
4-عامل كدام بيماري زير، باكتري ها هستند؟ | ||||||||||||||||||
1- فلج اطفال | ||||||||||||||||||
5- به موادي كه ميكروب ها را بيرون از بدن مي كشند چه مي گويند؟ | ||||||||||||||||||
1- واكسن ها | ||||||||||||||||||
6- ولين آنتي بيوتيك، به نام پني سيلين توسط چه كسي كشف شد؟ | ||||||||||||||||||
1- ورستن
| ||||||||||||||||||
سؤالات تشريحي | ||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||
پرسش هاي بخش 10 | ||||||||||||||||||
1- با استفاده از عينك مخصوص مي توان عيب هاي چشم را بر طرف كرد. | ||||||||||||||||||
سؤالات تشريحي | ||||||||||||||||||
اندام هاي حسي، آگاهي لازم را از دنياي اطراف به ما مي دهند. | ||||||||||||||||||
2- چرا بيشتر اندام هاي حسي در سر قرار گرفته اند؟ | ||||||||||||||||||
زيرا سر كمتر از بقيه اعضا در معرض ضربه و حادثه است و علاوه بر آن استخوان هاي سر طوري قرار گرفته اند كه مي توانند اعصاب مربوط به اندام هاي حسي را محافظت كنند. | ||||||||||||||||||
3- كار رشته هاي عصبي چيست؟ | ||||||||||||||||||
رشته هاي عصب پيام ها را دريافت مي كنند و به مخ انتقال مي دهند. | ||||||||||||||||||
4- در تاريكي به وسيله كدام حس چيزي را كه مي خواهيم پيدا مي كنيم؟ | ||||||||||||||||||
به وسيله لمس كردن | ||||||||||||||||||
5- نور پس از عبور از چه قسمت هايي به داخل چشم نفوذ مي كند؟ | ||||||||||||||||||
پس از عبور از قرنيه و مردمك | ||||||||||||||||||
6- چشم نزديك بين چگونه است؟ | ||||||||||||||||||
چشم نزديك بين، دور را خوب نمي بيند و فقط نزديك را خوب مي بيند. | ||||||||||||||||||
7- علائم نزديك بين و دور بين چگونه است؟ | ||||||||||||||||||
چشم نزديك بين چيزهاي دور را خوب نمي بيند و چشم هاي دوربين چيزهاي خوب را تشخيص نمي دهد. | ||||||||||||||||||
8- داشتن گوش هاي سالم چه فايده اي دارد؟ | ||||||||||||||||||
گوش هاي سالم، ما را با دنيا، بهتر آشنا مي كند و به يادگيري و ايمني ما كمك مي كند. | ||||||||||||||||||
9- لرزش هوا پس از برخورد به پرده گوش به كدام قسمت مي رسد؟ | ||||||||||||||||||
به قسمت حلزوني | ||||||||||||||||||
10- صداهاي بسيار شديد چه آسيبي به گوش مي رسانند؟ | ||||||||||||||||||
به پرده گوش آسيب مي رسانند و ديگر صدا را به خوبي نمي شنويم. | ||||||||||||||||||
11- قسمت خارجي گوش از چه ماده اي ساخته شده و چه حالتي دارد؟ | ||||||||||||||||||
از غضروف ساخته شده و نرم است. | ||||||||||||||||||
12- گرمي، سردي، زبري، نرمي، فشار و درد را با كدام حس درك مي كنيم؟ | ||||||||||||||||||
با لمس كردن | ||||||||||||||||||
13- آيا صدا از تمام مواد يكسان عبور مي كند؟ | ||||||||||||||||||
خير، صدا از بعضي مواد به خوبي عبور مي كند مثل آب و هوا و از بعضي مواد به خوبي عبور نمي كند مثل چوب و پنبه. | ||||||||||||||||||
پرسش هاي بخش 11 | ||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||
سؤالات تشريحي | ||||||||||||||||||
گياهان | ||||||||||||||||||
2- توليد كننده و مصرف كننده مواد غذايي يعني چه؟ | ||||||||||||||||||
توليد كننده مواد غذايي گياهان هستند كه خودشان غذا مي سازند و مصرف كننده ها انسان و جانوران گياهخوار و گوشتخوار هستند. | ||||||||||||||||||
3- منظور از زنجيره غذايي چيست؟ | ||||||||||||||||||
رابطه غذايي بين موجودات مصرف كننده و توليد كننده را زنجيره غذايي مي گويند. | ||||||||||||||||||
4- در هر زنجيره غذايي چند توليد كننده و چند مصرف كننده وجود دارد؟ | ||||||||||||||||||
يك توليد كننده و چند مصرف كننده | ||||||||||||||||||
5- منظور از محيط زيست چيست؟ | ||||||||||||||||||
هر چيز كه در اطراف ما وجود دارد و بر زندگي ما اثر مي گذارد محيط زيست ما را تشكيل مي دهد. | ||||||||||||||||||
6- منظور از منابع طبيعي چيست؟ | ||||||||||||||||||
همه چيزهايي كه در طبيعت وجود دارند و مردم از آنها استفاده مي كنند منابع طبيعي هستند. | ||||||||||||||||||
7- چه منابعي جبران شدني هستند؟ | ||||||||||||||||||
گياهان، جانوران، اكسيژن از منابع جبران شدني هستند. | ||||||||||||||||||
8- جمعيت چيست؟ | ||||||||||||||||||
به مجموع افراد يك نوع از جانداران كه در جاي خاصي زندگي مي كنند جمعيت ناميده مي شوند. | ||||||||||||||||||
9- چرا جمعيت گياهان و جانوران معمولاً ثابت مي ماند؟ | ||||||||||||||||||
زيرا عوامل كم كننده و زياد كننده جمعيت تقريباً به طور متعادل عمل مي كنند. | ||||||||||||||||||
10- چه چيزهائي محيط زيست را آلوده مي كنند؟ | ||||||||||||||||||
مواد اضافي، خوراكي ها، دود و گرما و صداي اتومبيل ها و كارخانه ها، كودهاي شيميايي و سمي و جاري شدن فاضلاب خانه و كارخانه ها به درون آب ها باعث آلودگي آب ها و محيط زيست مي شوند. |
موضوعات مرتبط: نمونه سوالات علوم پنجم